Chcesz przygotować zdjęcia do druku i zrobić to dobrze?
Zapraszam do niniejszego artykułu gdzie oprócz wypunktowania rzeczy istotnych zwracam również uwagę na najczęstsze błędy. A jak wiadomo, 70% sukcesu dobrego wydruku to wkład w postaci dobrze przygotowanego zdjęcia/projektu.
Cudów nie ma. Jeśli źródło wydruku będzie słabej jakości, nawet najlepszy drukarz i jego sprzęt nie pomogą.
Rozdzielczość zdjęcia
W obecnych czasach nie powinniśmy mieć z tym problemu. Średniej klasy kompakty posiadają matryce o rozdzielczości od 10 Mpix (megapikseli) w górę, a w segmencie lustrzanek/bezlusterkowców jest jeszcze lepiej. O ile rozdzielczości są imponujące i ważne, równie istotny jest sposób zapisu i wybrany format zdjęcia. W druku liczy się jakość zdjęcia, więc jeśli tylko mamy możliwości robimy zdjęcia w formacie RAW i takie poddajemy dalszej obróbce. W pozostałych przypadkach pozostaje nam format JPG i tu należy zwrócić uwagę na kompresję (czasami nazywana jako "Jakość/Quality"). Im mniejsza kompresja tym lepiej! Podobnie rzecz ma się gdy eksportujemy pliki do druku z programów do edycji zdjęć na przykład Lightroom czy Photoshop - zawsze ustawiamy najwyższą dostępną jakość zapisu plików.
Szacunkowym miernikiem jakości jest ppi (ang. pixels per inch), który w przypadku druku jest pochodną wielkości zdjęcia wyrażoną w pikselach oraz wybranym rozmiarem wydruku (w cm). Przyjmujemy, że już 100 ppi jest wystarczające w wielu przypadkach, aczkolwiek im więcej tym lepiej.
Więcej o PPI i rozmiarach wydruków znajdziesz w tym artykule : DPI kontra PPI
AUTOREKLAMA :
Kadrowanie
Zlecając fotografie do druku warto mieć na uwadze proporcje w jakich zostały wykonane. Najczęściej spotykane formaty to 3:2, 4:3 oraz 16:9.
Jeśli Twój aparat rejestruje zdjęcia w formacie 3:2, a Ty oczekujesz wydruku o rozmiarze 80x60 cm (format 4:3) musisz zdjęcie odpowiednio wykadrować.
Poniżej przedstawiam tabelę standardowych rozmiarów dla dużych formatów zdjęć:
Przestrzeń barwna
Przeważająca większość aparatów fotograficznych zapisuje zdjęcia w przestrzeni barwnej sRGB. Modele z wyższej półki posiadają dodatkowo opcję zapisu w rozszerzonym gamucie - AdobeRGB. Moja rada: nic nie zmieniaj! Najlepszą opcją jest pozostawienie oryginalnej przestrzeni barwnej zdjęcia. Zarówno sRGB jak i AdobeRGB bezproblemowo obsługiwane są przez nowoczesne drukarki fotograficzne.
Więcej o przestrzeniach barwnych znajdziesz w tym artykule : sRGB, AdobeRGB, ProPhotoRGB - co wybrać ?
Czyszczenie zdjęcia
To bardzo istotna kwestia! Skoro chcesz wydrukować zdjęcie w dużym formacie poświęć chwilę na dokładne przyjrzenie się zdjęciom. Najlepiej pracując przy 100% powiększeniu w PS. Brud na matrycy, włoski, pyłki, przebarwienia, aberracje chromatyczne, szumy ... to wszystko wpływa negatywnie na finalny odbiór wydrukowanego zdjęcia. W przypadku fotograficznego druku wielkoformatowego wszelkie skazy rzucają się w oczy! Nawet głupia plamka brudu na matrycy może mieć finalnie wielkość 1 cm.
Chcesz otrzymać wydruk najwyższej jakości ? Zadbaj o odpowiednie przygotowanie zdjęcia i sprawdź poniżej na co jeszcze zwrócić szczególną uwagę!
Częste błędy na zdjęciach
Artefakty na powyższym zdjęciu (kliknij, aby powiększyć) stworzyłem w Photoshopie, aczkolwiek w realnym życiu zdarzają się dość często. Poniżej przedstawiam listę błędów których należy unikać oddając zdjęcia do druku:
1. Aberracje Chromatyczne
Aberracje towarzyszą praktycznie każdemu układowi optycznemu, nawet ludzkiemu oku. Fioletowe, czerwone, niebieskie lub zielone piksele pojawiają się najczęściej w pobliżu kontrastowej krawędzi. Łatwo można sobie z nimi poradzić chociażby w Lightroomie.
2. Obróbka + brud na matrycy
"Agresywna" obróbka zdjęć jest niestety naszym wrogiem. Wielbione przez wielu "CLARITY" zazwyczaj jest źródłem problemów. Narzędzie to pomaga wydobyć szczegóły i teksturę ze zdjęcia, aczkolwiek należy obchodzić się z nim bardzo delikatnie i z wyczuciem. Jeśli widzisz na krawędziach pojawiający się efekt HALO - oznacza to że przesadziłeś! Podobnie ma się sprawa z nadmiernym wyostrzaniem oraz lokalnymi zmianami jasności barw.
Pamiętaj, że każda ingerencja w oryginalny plik zazwyczaj pogarsza jego jakość. Jedynym wyjściem z sytuacji jest użycie dostępnych narzędzi w sposób rozsądny i bez przesady.
Brud na matrycy to inna bajka - czasami po prostu jest. Jedynie częste czyszczenie matrycy jest lekiem na wszelkie zło, a że robię to sam - staram się robić to na tyle często, aby nie tracić za wiele czasu na korekty w programie. Przeoczona plamka potrafi skutecznie zepsuć efekt WOW wydruku!
3. Szumy
W przypadku użycia wysokich ISO szum generowany jest automatycznie. Podobnie jest z obróbką zdjęć wykonanych przy niskich wartościach ISO, ale na przykład niepoprawnie naświetlonych. "Wyciąganie" informacji z ciemnych partii zdjęcia (cieni) nieodzownie łączy się z generowaniem szumu. Szum jest zjawiskiem niepożądanym na zdjęciach, ale również jest ich nieodłącznym składnikiem. Może on być tylko bardziej lub mniej widoczny, ale występuje zawsze. Nasza w tym rola, aby o ile występuję był przyjemny dla oka.
4. Banding - posteryzacja
W sytuacji gdy przejścia tonalne prezentują się nienaturalnie, a różnice między tonami widoczne są na zdjęciu jako skoki tonacji mamy do czynienia z bandingiem (posteryzowaniem). Problem jest szczególnie powszechny w przypadku bardzo płynnych gradientów, takich jak niebo, i niewątpliwie może zniszczyć nawet najpiękniejsze zdjęcie. Banding uwidacznia się najczęściej w przypadku nadmiernej kompresji zdjęcia (niskiej jakości) lub w przypadku przesadzenia z obróbką (np. wzmacnianie kontrastu lokalnego).
5. Balans bieli
Temat rzeka. Już nie jedną książkę o tym napisano.
W przypadku wydruków zdjęć na których balans bieli jest umyślnie zmieniony w większości sytuacji zakłada się, że jest to indywidualna wizja artysty.
I tu pojawia się kolejny element układanki, a mianowicie POPRAWNIE SKALIBROWANY MONITOR do pracy graficznej. Tylko w sytuacji gdy korzystamy z takiego monitora mamy pewność co do ujętego na zdjęciu balansu bieli.
Przy pracy z kolorem, a w połączeniu z drukiem zdjęć kalibracja monitora jest kwestią niezbędną oraz wyjątkowo istotną i warto zainwestować kilka monet w poprawne ustawienie jasności oraz kolorów monitora.
6. Ostrość zdjęć
A raczej jej brak jest poważnym problemem gdyż w przeciwieństwie do pięciu błędów opisanych powyżej - braku ostrości NIE da się skorygować w programie do edycji zdjęć. Błędy tego rodzaju najczęściej powstają podczas:
- użycia zbyt niskiego ISO w stosunku do panujących warunków lub za długiego czasu migawki,
- nie używania statywu,
- złego chwytu aparatu (Serio! 🙂 Tego też trzeba się nauczyć ...),
- zastosowania niskiej wartości przysłony,
- ostrzenia nie tam gdzie trzeba,
- oraz błędów optyki (front lub back focus), brudu na szkłach i używania niskiej jakości obiektywów.
Przeczytaj: 30 rad jak robić ostre zdjęcia
Powyższa lista reprezentuje najczęściej spotykane błędy w plikach oddawanych do druku, ale oczywiście nie dotyczy tylko druku ale fotograficznych błędów jako takich. Błędy te powstają w wyniku różnych sytuacji, ale najczęściej generujemy je my - fotografowie.
Kalibracja monitora - ważne!
Dobrze wyregulowany i skalibrowany monitor to podstawa pracy każdego fotografa, grafika. Zastanawiałeś się kiedyś czemu Twoje wydruki wracają z labu czy drukarni i nie wyglądają tak jak na monitorze, a publikowane zdjęcia w Internecie wyglądają dobrze jedynie u Ciebie?
Kalibracja monitora ma kluczowe znaczenie przy obróbce, druku i publikacji zdjęć.
Nieprawidłowo skalibrowany monitor prowadzi do podejmowania błędnych decyzji przy korekcie jasności, nasycenia czy pracy z barwami …
Kalibracja polega na regulacji monitora, aby w efekcie wyświetlał obraz o zadanych parametrach jasności, temperatury punktu bieli oraz gradacji odcieni (gamma). Skalibrować można każdy monitor czy ekran laptopa, jednak należy pamiętać, że oprócz samej kalibracji ważna jest jakość urządzenia – czyli jego umiejętność wyświetlania określonego zakresu barw.
Powodzenia !